ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինը պետական այցով գտնվում է Ադրբեջանում` հայտնում է ՌԻԱ Նովոստին։ Պուտինն ու Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը Բաքվում կքննարկեն ադրբեջանահայկական հարաբերությունների կարգավորման հարցը և մի շարք փաստաթղթեր կստորագրեն։                
 

Ինչ ասես լսել էինք, բայց որ դպրո՞ց թալանեն...

Ինչ ասես լսել էինք,  բայց որ դպրո՞ց թալանեն...
12.11.2013 | 11:02

Մեծերի ստվերների տակ հավիտյանս ճնշված ժամանակակից քաղքենիներին ու մարտնչող միջակությունն այդ մեծամեծներով քողարկողներին, միգուցե, սոսկալի կթվա, բայց ստիպված եմ հայտարարելու, որ մեզ շրջապատող իրողությունները վաղուց իրենք իրենցով՝ «Ո՞վ ենք, որտեղի՞ց և ո՞ւր ենք գնում» հարցի պատասխանն են: Թեպետ այդ հարցի պատասխանը մարդուց էր ակնկալվում, բայց մարդն այսօր այդ ձևակերպումից նույնքան հեռու է, որքան մոտ է հետ նայելու և աղի արձան դառնալու ճակատագրական պահին: Շատ հեռվից սկսեցի: Բայց մոտիկ տեղերում պատկերն աղավաղված է ու հեռանկար է պահանջում՝ ամբողջական տեսնելու համար: Փորձեմ պարզել: Հայաստանում լրահոսն այնքան է խտացել, որ նորմալ մարդու ուղեղն այն ռեֆլեքսիայի ենթարկելու (մարսելու) ժամանակ է պահանջում: Թվում է` ի՞նչ կա որ, ի՞նչ լրահոս, ընդամենն ամայացած քաղաքական դաշտ, խառնափնթոր ու վերահսկվող քաղաքացիական ոլորտի քյանդրբազություն (հիմնականում), դրան զուգահեռ` ինքնահոս հեռացում, որ արտագաղթ են անվանել, պղտոր ջրերում ձուկ որսացող ինքնահռչակների տարաբնույթ հայտարարություններ, «դարակազմիկ» առաջարկություններ, ժողովրդին դեպի աշխարհի տարբեր ծագերը կողմնորոշելու ջանքեր ու… շիլաշփոթ: Եվ այս ամենից շատ ինձ վրա ազդեց մի, թվում է, անկարևոր ու աննշան փաստ` դպրոցի կողոպուտը կամ կողոպուտի փորձը: Հենց այս փաստն էլ իրականում պատասխանն է դարերով անպատասխան ներկայացվող հարցի`«ո՞վ ենք» և այլն: Մի խոսքով, ինչ ասես լսել էինք, բայց որ դպրոց թալանեն, չէինք լսել: Դե, քանի որ սա էլ լսեցինք, փորձենք հասկանալ, մարսել ու եթե կարողանանք, դասեր էլ քաղել:
Գողությունը կամ կողոպուտը պատմականորեն մարդու միջավայրում գոյություն ունեցող երևույթ է, որ վաղուց հաստատվել է անգամ գրականության ոլորտում, էլ չասեմ` լրագրության: Ցանկացած կողոպուտի կամ գողության փաստ մեկնաբանվել ու մեկնաբանվում է իր ժամանակի ու միջավայրի տրամաբանության շրջանակում: Եվ առհասարակ, ցանկացած հանցագործության վերլուծություն հաշվի է առնում ամենակարևորը` մոտիվը կամ դրդապատճառը: Նշածս հանցագործության կամ իմ առաջադրած համատեքստում երևույթի ամենանշանավոր ու հավիտենական օրինակը ռոբինհուդությունն է, որը ձեռք է բերել իր առանձին, բարոյական իմաստն ու դարձել տերմին, որի կիրառությունն էլ, այդ երևույթի յուրաքանչյուր առանձին դեպքի նկատմամբ, նշանակում է կոնկրետ բնութագիր: Իսկ ի՞նչ բնութագիր կարելի է տալ դպրոց թալանողին կամ ինչպե՞ս կարելի է մեկնաբանել այդ երևույթը: Թեպետ ես չեմ զարմացել, որ սա տեղի է ունեցել Հայաստանում` մի երկրում, որտեղ բարոյական անկման լուրջ միտումներ կան, և որը տեղական նշանակության քաղքենիությունն իր «պատմական մեծամեծների» հաշվին համառորեն փորձում է քողարկել, ինչպես քողարկում են էպիլեպտիկ դստեր ախտանիշը, նրան ամուսնու տուն ուղարկելուց և ապագա դժբախտությունը հարուցելուց առաջ՝ ազնիվ մղումներով, իհարկե: Եվ այսպես` ո՞վ և ինչո՞ւ է թափանցում դպրոցի շենք, գողություն անելու նպատակով: Նախ՝ նշեմ, որ աշխարհն աշխարհով, Հայաստանում, բացառությամբ այն դպրոցի, որը փորձել են թալանել, գոյություն չունի մեկ այլ դպրոց կամ այլ կրթական հաստատություն, որտեղ ինչ-որ արժեքավոր բան կարող է լինել, որ ճապաղած հասարակության ամենատափակ ուղեղով ներկայացուցիչն ուզենա գողանալ: Երբ ասում ենք՝ դպրոց, արդեն գիտենք, որ դրանք, եթե քաղաքամայր Երևանի կենտրոնում չեն, ուրեմն հեռավոր սովետական հասարակարգի ժամանակներում շահագործման պահից մինչ օրս «կուսական վիճակում» մնացած` քայքայված ու լքված են, հին նստարաններով, ջարդված կահույքով, աշակերտների ծնողներից հավաքած փողով գնված անճաշակ վարագույրներով և ուսուցչի սեղանի սփռոցով, չգործող սանհանգույցով… Մի խոսքով` ախոռ, որտեղ Հայաստանի վերարտադրվող իշխանությունները կրթում են իրենց ապագա հպատակներին, կամ վերարտադրում են: Եթե այդ դպրոցները Երևանում են ու կենտրոնում` տնօրենին մի քանի կոպեկ գցելու և օլիգարխի սեփականություն դառնալու և հյուրանոցի կամ նման մի օբյեկտի վերածվելու վտանգի տակ են: Իսկ եթե Երևանում են, ու մեջը թալանելու բան կա, ուրեմն Աշոտ Բլեյանի հիմնադրած կրթահամալիրի դպրոցներից մեկն է, որ վերջերս ենթարկվեց ավազակային հարձակման` կողոպուտի փորձով: Անկեղծ ասած, ինձ էլ է անհավանական թվացել Հայաստանում գոյություն ունեցող հանրակրթական հաստատությունը, որի շենքում ոչ միայն գողանալու բան կա, այլ որը բարեկարգված է, հարմարավետ, լուսավոր, կահավորված, ջերմությամբ ու խինդով լի: Իսկ ժամանակակից Հայաստանում գոյություն քարշ տվող, քաղաքային ֆոլկլորով` մտավոր զարգացման ամենաստորին աստիճանի վրա լռված գողի համար էլ նման դպրոցում առկա նյութական արժեքը պրոյեկտորներն են, նոթբուք-նեթբուքները, էլեկտրոնային գրատախտակն ու ժամանակակից կրթություն ապահովելու համար անհրաժեշտ այլ գույք: Դե, որ ասում եմ գող, հո չի՞ նշանակում, որ նա գող էլ ծնվել է կամ գողի պետական դիպլոմ է ստացել: Դա թերարժեքությամբ տառապող մեր հասարակության լիարժեք անդամն է, ՀՀ քաղաքացին` անձնագրով, սահմանադրական իրավունքներով ու սոցիալական կարգավիճակով: Այսինքն, մեր հասարակությունն այնքան է ճապաղ, այնքան է ողորմելի, որ նրա անդամի, ժամանակակից ժարգոնով` «դուխն ու ինտելեկտը» չեն հերիքում ծրագրել ու հարուստի տուն կամ բանկ թալանել, միայն բնազդն է հուշում, որ բանկի տերը, որ նույն հարուստն է՝ օլիգարխ իմաստով, իր արյունռուշտ պահակախմբի միջոցով տեղում կսատկացնի ու օրենքի առաջ պատասխան էլ չի տա, քանզի օրենքն իրենց հագով են կարել: ՈՒստի մտնում է, ասենք` Բլեյանի դպրոց, որտեղ Բլեյանի կյանքի գնով ձեռք բերված մի քանի տեխնիկական միջոց կա: Սա էլ գողանում են, որ տանեն էժան ծախեն՝ իրենց ողորմելի գոյությունը որոշ ժամանակով երկարաձգելու միակ նպատակով: Հատկապես, որ նման փորձերը ո՛չ կանխվել են, ո՛չ էլ հայտնաբերվել: Հիշեցնեմ, որ պարբերաբար, նախկինում ոչ այնքան հաճախ, վերջերս ավելի համարձակ, «Մխիթար Սեբաստացի» կրթահամալիրի տարբեր դպրոցներում նույն ձեռագրով հանցագործություն է կատարվել, ու հայրենի ոստիկանությունն այդպես էլ չի հայտնաբերել հանցագործին: Վերջապես հասա ոստիկանությանն ու դրանից բխող հետևանքներին` օրենքներին: Ինչպես գիտենք, Հայաստանում ոստիկանական համակարգն ամենաուռճացվածն է` ամեն երկրորդ քաղաքացուն երեք ոստիկան է բաժին ընկնում, պատասխանատու պահերին` ընդվզելու կամ իրավունքի հրապարակային պահանջի դեպքերում մարդկանց պատժելու, մահակահարելու, վերջին բառերով հայհոյելու, քաշքշելու, ծեծելու և, անհրաժեշտության դեպքում, կրակելու կամ բանտ նետելու համար: Գիտենք նաև, որ ոստիկանությունը հասարակական կարգի և հանրային գույքի պահպանման իր առաքելությունն իրականացնում է հասարակության հաշվին` պետական բյուջեից, որը ձևավորվում է դպրոցներում սովորող աշակերտների ծնողների և ուսուցիչների վճարած հարկերով: Բայց արի ու տես, որ ոստիկանությունը Հայաստանում կենտրոնացած է պետական պաշտոնյաների և օլիգարխների անձն ու սեփականությունը պահպանելու միակ խնդրի վրա: Որպեսզի Բաղրամյան-26 հասցեով` նախագահական նստավայրի մոտ, Ազատության հրապարակում կամ քաղաքի կենտրոնական մեկ այլ հատվածում մի երկու քաղաքացի հանկարծ չհավաքվի ու քաղաքական կոչ չհնչեցնի, ոստիկանությունը շուրջօրյա պարեկային ծառայություն է իրականացնում: Իսկ ահա քաղաքի մյուս թաղամասերում, այդ թվում` Մալաթիայում (Բանգլադեշ), որտեղ տեղակայված է քաղաքի միակ կրթահամալիրը, և որտեղ սովորում են հազարավոր երեխաներ, զուրկ է պետական պահպանությունից: Հարց՝ ինչո՞ւ պետք է հասարակությունը կերակրի և ուռճացնի ոստիկանական համակարգը, եթե այն չի ծառայում իր հիմնական առաքելությանը` հանրային գույքի և կարգի պահպանությանը: Մեր դժնդակ օրերում հարցս միամիտ էր, հասկանում եմ, որովհետև, օրինակ, ոստիկանապետ Վլադիմիր Գասպարյանն այս հարցին իրեն հատուկ ցինիզմով կպատասխաներ, վկայակոչելով օրենքով սահմանած «հանրային գույք» հասկացությունն ու կամրագրեր իր անձնական երդմամբ` «շան տղա ըլնեմ»: Համաձայնելով ոստիկանապետի երդման հետ, ստիպված եմ ես էլ նշել, որ Հայաստանի իշխանությունները հանրակրթական հաստատություններն ու դպրոցները չեն համարում այնքան կարևոր ու պետական հոգածության արժանի (որոնցում կրթվում ու թողարկվում է երկրի ամենաարժեքավոր ռեսուրսը` մարդը, քաղաքացին), որ ընդգրկեն պահպանվող օբյեկտների ցանկում: Ավելին, դպրոցներն առհասարակ անտերության են մատնված, այն իմաստով, որ ցրված են տարբեր գերատեսչությունների ենթակայությունների ոլորտներում, առանց որևէ տրամաբանական հիմնավորման: ՀՀ հիմնական դպրոցների 2/3-ը գտնվում է Երևանի քաղաքապետարանի և մարզային իշխանությունների ենթակայության տակ, այսինքն` կրթության բնագավառում ոլորտի պետական քաղաքականության իրականացման պատասխանատուները դառնում են տեղական ինքնակառավարման մարմինները, ինչը, բոլորս գիտենք, թե ինչպես է անդրադառնում կրթության կազմակերպման որակի վրա: Իսկ թե այդ դեպքում ինչո՞վ է արդարացված ԿԳ նախարարության գոյությունը, նույնպես հստակ չէ: Ամեն դեպքում, մեր երկրում կառավարման պատասխանատվությունից խուսափելու հիանալի ձևեր կան մշակված: Օրինակ, դպրոցի կառավարումն ամբողջովին դրված է տնօրենի ուսերին: ՈՒ թե տնօրենը Բլեյանի պես եզակի լուսավորիչ կլինի, որը ոչ միայն կզբաղվի աշակերտների կրթության ծրագրային մեթոդաբանություն մշակելու և իրականացնելու, այլև դպրոցները տեխնիկապես զինելու հարցով, մանր գողերի աչքը լույս: ՈՒրեմն ո՞վ ենք, եթե ունենք ուռճացված ու բարձր վճարվող ոստիկանական համակարգ, որը սևեռված է Երևանի կենտրոնում քաղաքացիական ցանկացած շարժում կանխելու հարցի վրա ու բարձիթողի է արել ծայրամասերը, որտեղ դպրոց են թալանում: Կարծում եմ, յուրաքանչյուրն իր բառապաշարի ու մտավոր կարողության շրջանակում կտա այս հարցի պատասխանը, կձևակերպի: Իսկ ահա ոստիկանությունն ու պատկան մարմինները, վստահ եմ, կվկայակոչեն օրենքը, Թումանյանի ասած` «բաց կանեն, տեսնեն գրած զակոնում», որ դպրոցի շենքը չի պահպանվում, իսկ ով ուզում է, որ պահպանվի, փող պիտի տա: Այսինքն, հերիք չէ՝ հարկեր ենք վճարում, որ ոստիկանները ռոճիկ ստանան իրենց գործն անելու համար, դեռ հավելյալ փող էլ պիտի տանք: Հարց` որտեղի՞ց դպրոցին այդ հավելյալ գումարը, կամ եթե անգամ հրաշքով գտնվի, ինչո՞ւ պիտի այն ծախսվի պորտաբույծ համակարգն աշխատեցնելու և ո՛չ երբեք երեխաների կրթության ու նրանց միջավայրի կազմակերպման վրա: Այնպես որ, պետք է պահանջել, որ ոստիկանությունն իր գործն անի, իսկ եթե դրա համար օրենք է պետք, ուրեմն բարի եղեք, պարոնայք պատգամավորներ ու կրթության նախարարությունում հաստիքացուցակով գործի գնացողներ, մշակել և ընդունել այդ օրենքը: Միայն չասեք, թե չգիտեք, որ երկրի ամենակարևոր արժեքը մարդն է, ապագա սերունդը, ու նրա շահը գերակա է:


Գայանե ԱՌՈՒՍՏԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2262

Մեկնաբանություններ